måndag 22 oktober 2007

Våga!

Jag hade svårt att ta mej upp imorse, det var mörkt ute. Jag missade bussen och fick cykla in till skolan. Igår tränade jag, så jag har träningsvärk i dag. Lite skönt faktiskt.

Vi talade om olika ämnen i skolan idag, om hur samhället ser ut idag och om våldtäkter. Det var obekvämt. Jag vet inte om mina åsikter gick fram tydligt. Jag ska inte gå in på det i detalj men jag tycker något är fel när unga människor tror att pengar och sex är det viktigaste i livet.
Vad hände med arbetsstoltheten, kärleken och passionen? Känslan av att känna sej behövd och vara viktig? Idag ska alla vara så självständiga och klara sej själva. Folk är för fina för vissa jobb och går hellre arbetslösa.
Nej, vi måste bli modigare. Ha stolthet över ditt jobb, vad det än är. Våga bli kär med risk för att bli lämnad. Våga bli beroende av varandra och få känna sej viktig för någon. Ensam behöver inte vara lika med stark.
Se vad era barn är duktiga på och uppmuntra det. Är eran son/dotter bra på simma, engagera er i det. Ge extra lektioner och uppmuntra. Ge inte extra lektioner på det han/hon är dålig på. Fokusera på det som barnet brinner för.
Har ni tur kanske eran dotter/son slipper ligga sig till självkänsla på sturekompaniet när hon är 20 år.
Kanske vi kan få våra barn att känna sej sedda och älskade för den dom är.
Hoppas.

Inga kommentarer: