torsdag 11 oktober 2007

Doris Lessing

Jag missar alla nyheter. Har ingen radio som alltid står på och kräker ut samma låt hela dagarna och berättar om alla mord, misshandel och våldtäckter som skett det senaste dygnet. Jag har det hellre tyst, fast idag var jag ivrig.
Vem vann nobelpriset i litteratur? Vilken bok ska jag köpa nu?
Så kom det till slut: Doris Lessing. Alla apploderade längre än vanligt, för ovanlighetens skull visste alla vem det var.
Förutom jag. Jag kan ingenting om författare. Jag har missat allt de senaste 25 åren och det är ju en del att ta igen.
Men lite kul var det ju att det var en tant. Kanske en "catlady" till och med. Vad jag undrar är, vad gör vinnarna med alla pengar dom får? En redan rik författare som får en stor summa pengar, vad gör dom med det?
Själv skulle jag öppna bibliotek i något fattigt land. ALLA ska lära sej läsa och ALLA ska ha tillgång till böcker. Satsa på kvinnorna, dom tänker framåt, jobbar för framtiden så barnen kan överleva.
Men hur tänker männen? Enligt männen i "Hur tänker hon?" (Johan Rheborg) vill dom bara ha sex. Vad dom än gör, gör dom det för att få sex. Jag blir lite ledssen när jag inser att män bara talar med mej för att dom vill kn--- och inte för att dom gillar mej som person. Vill inte uppfattas som en knulldocka.
Dyster framtid...
Men vad är det jag skriver?, tappade tråden helt.
Så kan det ju inte vara. Varför forskar folk inom olika ämnen egentligen? Måste väl vara för att rädda planeten, människorna på jorden, för en bättre värld.
Eller kan det vara för nånting annat?

Inga kommentarer: