onsdag 24 oktober 2007

Hjärnan är slö

Idag fick vi läsa lite ur "Den översvämmande hjärnan." Det är en bok som ifrågesätter om det är bra för hjärnan med all information, eller om det kan vara skadligt på något sett. Om jag förstått det rätt så är författaren positiv till all information, men det gäller att sålla i det.
Men jag tycker det kan vara svårt att sålla rätt. Vad är viktigt, vad är inte viktigt? Hur vi än gör får vi ändå allt mer reklam, åsikter, radioskval över oss. Hur gör vi för att välja rätt tandläkare, dagis, mat, musik, böcker, TV program, rakhyvlar, mobiltelefoner, skor och kläder? Det är väl bara kasta sej in i djungeln och sålla. Eller ska vi strunta i att tänka själva och bara köpa det reklamen lovar?
Jag personligen kan känna stress över att jag inte vet tillräckligt mycket inom alla oråden. Hur gör man för att steka fisken perfekt? Hur vet jag att barnen blir sedda och får rätt stimulans på dagis? Var ska jag kippa håret? Och hur var det nu med att stor handla? tidigare skulle vi göra det för det inte ska bli för dyrt, men nu ska vi tydligen handla varje dag, för annars blir det så mycket mat som slängs och det är inte bra för miljön. Hur vi än kämpar och försöker göra det rätta ska vi nog ändå lita mest på oss själva och använda vårt sunda förnuft. Människor är smarta, vi måste använda vår hjärna och inte vara så slöa och följa med strömmen. Det kostar inget att tänka själv, det är gratis.
Jag följer min mammas råd jag fick som barn när jag ställde slöa frågor: "Tänk själv och använd sunt förnuft, det kommer man ganska långt med"
Kanske det inte är svårare än så.

Inga kommentarer: