tisdag 23 oktober 2007

TV i skolan

Idag såg vi Tv produktionen av Selma Lagerlöfs "Kejsaren av Portugallien" i skolan. Den var lång. Hela dagen gick åt till att se på TV och vi hann ändå inte se klart den. Seg var den också. Eftersom jag läst den lätt lästa versionen av boken var det kul att få se en annan version av den. Jag tyckte det fanns nya budskap i filmen som jag aldrig sett i boken. Min favorit replik är:

-Jag vet inte vad som är värst. Att för en rik att bli fattig, eller en fattig att bli rik.
Undrar om Selma skrev det? Så bra. Och när Gunilla Nyröör säger:
-Jag sa att du inte skulle ha den där klänningen på dej. Klänningen väcker bara avundsjuka.

Till och med det fjärde budordet i Bibeln lyckas hon vinkla till två olika syn sett på, fantastiskt.
Jag tycker det är så bra. Boken har så många olika ämnen att disskutera. Onda mot det goda, kärlek, besatthet, fattig, rik, och framför allt hur människor reagerar i olika situationer och beter sej mot varanndra.
Finner det dessutom intressant att i början av boken gifter sej inte Jan och Kattrina av passionerad kärlek, utan mer av praktiska skäl. Men under årens gång utvecklas ändå någon slags ärlig kärlek mellan de två och de arbetar verkligen hårt för varandras lycka. Dom skulle aldrig lämna varandra. Lite skillnad från dagens äktenskap tror jag. Kanske folk blivit mer egoistiska idag?
Jag tycker om den här boken och den påminner om budskapet som John Stainbecks bok "Pärlan" har. Fattig familj som plötsligt får något värdefullt och hur folket runt omkring reagerar. Kan det bli annat än bra?!!!

Inga kommentarer: