söndag 21 oktober 2007

ABC

Halva Sveriges befolkning är kanske bakfulla idag. Inte jag, jag ska till biblioteket och låna barnböcker. Eftersom vi inte har några släktingar att åka till och äta söndagsmiddag hos, så får vi hitta på något annat trevligt. Kladdkakan på bibblans fik är riktigt bra.
Jag ska leta fram böcker med rim och ramsor till min son. Min lärare på dyslexilinjen säger att det är väldigt viktigt för språkutvecklingen att rimma. Från och med nu blir det julklappsrim hos oss.
Jag har fått låna två böcker av min lärare som handlar om språkutveckling. En hel del lekar för barn, ljudlekar. Barnen får lyssna på olika ljud och gissa vad det är. Det vill jag göra idag.
Köpte förövrigt några barnböcker i fredags. Lennart Hellsings ABC och en Elsa Beskow, Hattstugan. Min favorit i ABC boken är ramsan på G. Den går så här:

Gabriel Gräslök skriver så gräsligt
brevet han skrivet är inte läsligt:
Åh vilket brev,
sa fröken, och rev
brevet som Gabriel Gräslök skrev!

Det påminner mej om när jag skrev ett brev (som var en saga) till min vän Veronica. Jag gick i ettan eller tvåan när jag skrev det. Veronica sa sedan att varken hon eller hennes mamma förstod nånting av det där brevet. Själv kom jag inte ihåg sagan, den är borta för alltid. Men jag kommer ihåg att jag knåpade väldigt länge med det där brevet. Helt i onödan tydligen.

1 kommentar:

Hedvig Skirgård sa...

Åh vad fint att du citerade den gamla barnboken, vad glad jag blir.