lördag 17 november 2007

Kärlekens läxa

Känner mej lite trött idag också. Jag är inte van att dricka alkohol två dagar på raken. Inte ens två dagar i månaden brukar jag vara uppe i. Jag fick precis ett mess om att vi har klassfest ikväll. Det går ju inte. Jag skulle gärna varit med, men nu är det dags att reparera hårddisken (hjärnan alltså)
Skolan känns långt borta i min värld än, då jag fortfarande är kvar i Stockholm i huvudet. Att jag har läxor till på måndag känns overkligt. Att jag sedan har ännu mer läxor till Universitetet känns övermäktigt. Vi ska skriva en kärleksdikt (erotisk.) Jag kan ingenting om kärlek och erotik. Hur beskriver jag sådant i ord? Det känns farligt och väldigt självutlämmnade. Förälskelse däremot...Kanske jag har mer erfarenhet där...?
För att citera Dalai Lama som sagt några ord om saken: "Förälskelse är en sjukdom man snabbt ska bli frisk från." Med det menar han att man är lite blind, att man inte ser klart. Kärleken växer fram när förälskelsen lagt sej.
Jag kan bli förälskad i en låt, en text, en katt, för att inte nämna Johan Rheborg igen...Men det är ju inte äkta kärlek. Min man sa att jag fick väl skriva en dikt om hur kär och kåt jag är på honom, men det är ju PRIVAT! Jag vill inte att mina klasskamrater sitter och analyserar mitt sexliv och hur jag älskar min man. Det blir ett seminarium jag inte vill gå på. Ibland är läxorna så svåra.
Min man är lite bakis idag. Han var ut igår kväll (tredje gången på tre år) och hade ett väldigt intressant möte. Det finns en framtid där ute någonstans och den känns hoppfull och spännande. Han har världen roligaste jobb.
Vi har blivit bjudna på middag hos våra grannar ikväll och det känns perfekt då jag inte har ork att laga någon mat. Vi har inget vin att ta med, vi får skämmas lite men det går nog bra utan. Då sover jag bättre och vem vet, kanske jag drömmer fram en kärleksdikt så läxan också blir gjord.

Inga kommentarer: