söndag 11 november 2007

Barn kan också läsa

Idag hände något nytt. Vår dotter försvann på Coop.
Vi har lärt våra barn att om vi kommer ifrån varanndra ska vi gå dit vi sist sågs, eller barnen får fråga närmsta tant om hjälp. Jag sprang tillbaka där jag sist såg henne men hon var inte där. Jag lyssnade ifall jag kunde höra henne, någon grät och det lät som hon.
"Mamma" snyftades det. Var kom ljudet ifrån? Jag sprang efter det gråtande ljudet och hamnade i en kassa.
Då ser jag henne med en man i handen vid informatinsdisken längre fram. Jag hörde dom frågade efter hennes namn och jag hann precis fram innan dom skulle ropa ut det i högtalaren. Jag tackade mannen som hjälpt till och fick massa konstiga tankar i huvudet.
Vi hade ju aldrig ens tänkt på att vårt barn skulle bli så ledset att hon inte kunnat söka hjälp själv. Vem som helst kan ju intressera sej för ett ensamt barn. Jag har sett på Oprah att barn ALLTID ska söka hjälp hos kvinnor (då kvinnor aldrig/sällan) utnyttjar barn. Känns förjävligt att inte lita på männen.
När jag var barn var det värsta man kunde råka ut för en blottare. Vi fick också information om att blottare var inte farliga, bara lite otäcka och ville visa sin dingelidong. Det var när man gick på högstadiet. Livet var ju tryggt innan tonåren.
Jag har ingen lust att ha fördomar mot män, än mindre lära mina barn fördomar (jag har dessutom en son)
Jag vill inte skrämma barnen och säga att världen är full av elaka människor.
Den informationen verkar ju kvällstidningarna glatt stå för. Snart kan mina barn läsa och då får dom reda på en annan sida av världen också. Snart kan dom läsa om pappor som dödar sina fruar och barn, pedofiler, klasskompisar som skjuter sina kamrater, och lite snaskiga våldtäckter och överfall. Så försvinner tryggheten man en gång försökt bygga upp.
Om filmer har olika åldersgränser borde väl tidningarna också tänka lite på vad dom förmedlar ut till oss barnfamiljer.
Barn kan också läsa.
Tack och lov slutade vår dotters äventyr lyckligt, som säkert 99,9% (kanske 100% i Sverige) av alla sådana fall. Det finns fler goda människor än onda och jag tror inte vi behöver vara så rädda som kvällstidningarna och annan media gör oss.
Världen är god också med det får inte så mycket utrymme i tidningarna.

Inga kommentarer: