onsdag 30 januari 2008

Min älskade skola har blivit tråkig

Gud vad alla människor sitter och bloggar. Alla utom jag! När får dom tid över till det? Smygbloggar dom på jobbet? På den där 15 minuter långa kafferasten? Eller är alla arbetslösa? Eller får dom betalt för det?
Jag får inte ihop någonting. På min skola finns ingen tid över till något. Vi blir dränkta i läxor på morgonen och sedan har vi den stressen över oss resten av dagen. Vi blir placerade i olika rum för att inte prata med varandra. Sekunden efter vi slagit ihop boken vi läst hör vi:
"Har du läst ut den nu?"
"Ja"
"Då kan du skriva bokrecensionen nu"
Vi får inte ens tid att smälta det vi nyss läst. Det är bara gå bort till de skitiga tangentborden till pc datorerna och börja. Vore kanske trevligt att samla tankarna och reflektera över vad det stod i den där boken. Vi hinner sällan bli klar med våra uppgifter och sedan börjar nästa pass och ett nytt ämne. Läxan hänger kvar i en form av stressklump då vi inte får avsluta det vi börjat. Det är en stressläxa tills imorgon eller tisdag, eller tors...
"och så glöm inte träna på de nya orden, diktamen i morgon"
"Okej" säger vi, och samlar ihop en trave böcker.
Hemma väntar en annan läxhög från universitetet. Jag känner att min kreativa tid är lika med noll.
Jag vill inte ha det så.

Inga kommentarer: