fredag 25 januari 2008

Jag råkade visst skriva om Gud igen.

Medan halva svenska folket just nu är fulla och hoppas på ragg i kväll så ligger jag i min säng och tänker på min läxa. Jag ska skriva om varför jag är för att homosexuella ska få gifta sej. Min klasskompis ska skriva om varför hon är emot det. Det är den lätta biten. Speciellt då jag tydligen inte är religiös. På tisdag ska jag sedan läsa hennes teorier och dom ska bli mina. Och hon ska föra talan för mina. Sedan ska vi stå och diskutera detta inför klassen och jag ska försvara hennes åsikter.
Det betyder att jag kommer att bli kristen och tycka att kvinnliga präster är fel och homoäktenskap har med djävulen att göra. Jag kommer att bli en skådespelare i några minuter. Ska jag vara helt ärlig är jag lite rädd. Tänk om jag hjärntvättas av mej själv. Tänk om jag går in i rollen så hårt att jag börjar ta till mej det?
Gud som ska ha skapat allt liv på jorden (även homo människor) men dom har ingen rätt tro på honom, eller har dom det om man är bokstavstroende?

Det kanske är ganska bekvämt att ha en Gud ändå. Då har jag alltid någon och skylla på och någon som förlåter mej om jag gör något dumt. Eller så måste jag kanske sona mina synder resten av livet? Den kroniska skammen kommer aldrig lämna min sida. Men alla människor är väl ganska lika i grunden, gör inte de flesta av oss samma fel? det hör väl till den mänskliga och personliga utvecklingen?
Jag tror de flesta religioner har en bra moral och guidning om hur man ska leva. Det är väl fullt med exempel på rätt och fel i alla biblar?
Jag vet inte. Kanske jag gör som många andra i kväll. Jag kanske tar ett glas vin, hoppar i sängen och hoppas på ragg i kväll.

2 kommentarer:

kyrksyster sa...

Det kommer att bli en intressant diskussion!

Klart att det finns grupper som anser homosexuella som onda. Men det är nog inte den vanliga åsikten bland kristna. Det finns präster som är homosexuella...

Kvinnliga präster finns det många, dom är inte särskilt förföljda. Inte mer än vad kvinnor i allmänhet är. Det är inte att dom är kvinnliga präster, utan kvinnor om dom får stå tillbaka...Det kan vara svårt att vara kvinna var man än är...

Kristen etik har väl sina poänger. Men jag tror det kan bli jobbigt om man ser det som att man har en lång rad regler att följa. För det brukar sällan funka...
Alla buden går egentligen bara ut på att man ska älska Gud och sina medmänniskor. Det kommer före allt annat. Och man får ta ställning i varje situation, fråga sig vad som är mest kärleksfullt.

Det är Jesus som person som står i centrum. Det han gjort och sagt kan påverka en människa till förändring.

Mycket av det som sägs att man måste som kristen kan man skala bort...

Lycka till med alla argumenten!

Ingela sa...

Ja, det blir spännande i morgon. Känner att jag inte har tillräckligt med kött på benen vilket gör mej lite osäker. Det blir säkert roligt ändå.
Jag förstår att kyrkan ser annorlunda ut i dag än för 50 år sedan, det är bra att den följer med i samhällets utveckling.
Jag förstår att det är tryggt om vissa saker aldrig ändras, men det är bra att homosexuella kvinnor väljer prästyrket.
Jesus är bra.