söndag 27 januari 2008

Klotter på Max

-Mamma! vad står det här? säger min fyraåriga dotter och pekar på ordet kuk som är inristat på bordskanten.
Vad ska jag svara? Ska jag säga kuk? då kommer hon att fråga vad det betyder och då måste jag svara på det också. Jag testade ignorera hennes fråga ett litet tag. Det gick inte. Hon började tjata istället. Det var ett klassiskt klotter, tidlöst. Alla skolor fylls med samma klotter nu som för 20-30 år sedan. Vad är det man vill uttrycka med det ordet egentligen?
-Det står kuk, det är ett slang ord för snopp, sa jag tillslut.
Min dotter sa ingenting, verkade helt ointresserad. Pekade på andra bokstäver och frågade samma sak. Jag tror det var några ord finska, de hade mycket konsonanter. Hon verkade inte bry sej och det gjorde inte jag heller.

Inga kommentarer: