lördag 19 januari 2008

Miljövänlig


Jag gillar inte kyla så en liten del i mej är glad för att det varit plusgrader i över en vecka. Men en annan del i mej blir ganska orolig då det egentligen borde vara 25 minus. Det verkar inte bli något väder för skidor, spark, och skridskor.
Jag har funderat lite på det här med miljön.
På ett sätt känns det som att: vad hjälper det om jag drar in på elen? eller inte tar bilen till Ica? Om jag cyklar istället för att ta bussen? Bussen kör ju ändå och elen är ju i uttaget i alla fall. Jag är ju bara en liten människa i Sverige. Sverige är ett mycket litet land. Även om alla svenskar blir super miljövänliga hur stor effekt har det på hela jordklotet egentligen? och vad gör då min lilla insats?
Men sedan tänkte jag; eftersom jag vet om att man ska vara miljövänlig, och att jordklotet blir friskare av det, så varför inte? Ska jag inte vara en förebild och visa rätt och fel till mina barn? Visa respekt till alla barn som växer upp nu. Då skulle jag själv må bättre av bara tanken och bara det gör det värt det. Och kanske det visar en mätbar effekt någonstans om jag är miljövänlig?

Nu har jag lite dåligt samvete för alla de där blöjorna jag slängde när barnen var små. Jag visste redan då att det tar 100 år att för naturen att bryta ner EN blöja. Efter fått reda på det köpte vi tygblöjor, men dom var ju äckliga och gav så mycket utslag så vi använde dom inte.
Nu råkar jag ha läst att man kan kompensera för all utsläpp man orsakat genom att köpa träd som planteras. Kanske jag ska kolla upp det...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det där var ett bra inlägg. Jag saknar dig. puss

Ingela sa...

Nästan som DN eller hur?
puss!

Anonym sa...

Ja det där med blöjjor kan ju ge en ångest som det räcker men ja vet med all säkerhet att vi inte kommer att köra med tygblöjjor.. tyvärr. Bästa vore väl egentligen att fattiga länder som fortfarande anväder t.ex kol fick hjälp med att avveckla och länder som t.ex. USA och Japan minskade sina utsläpp.. Vad spelar det för roll globalt om Sverige är miljömevetna om inte de större länderna gör något åt sin situation? Möjligtvis så känns det bättre att man själv inte är en miljöskurk och stolt kan slå sig på bröstet för att man är ett god förebild!

Ingela sa...

Människor är inte dumma, inte ens i Usa och Kina. Jag lovar att även dom länderna satsar hårt för miljön, och det gör du och jag också.
Det är allas ansvar att våra barn ska ha någonstans att leva utan att bli sjuka.

Elin sa...

Det här med blöjorna är helt klart en jobbig bit. Jag försöker i smått och vardagligt vara miljövänlig, men med blöjorna fixar jag det inte...
Nu känner jag mig som miljöboven nummer 1. 100xhurmångablöjorsomhelst! Måste även jag börja fundera på att kompensera... Tack för tanken!

Anonym sa...

Bra inlägg. Vi borde flyga mindre. Hur ska annars jorden orka med?

Ingela sa...

Ja, flyg är ett problem. Den trafiken har visst ökat enormt. Plötsligt har alla råd att resa och flyga.
Kanske man i framtiden höjer statusen på att semestra lokalt, ta tåget och att använda äldre prylar? Att man skulle skämmas om man tar fram en ny mobitelefonl för alla tänker: ucsh, vilket slit och släng. Eller är det en utopi?