onsdag 26 september 2007

Gratis läxa!


När jag var sexton år och bodde i Luleå jobbade jag på en restaurang. Amiralen.
Den hade lunchservering, men en dag sa vår chef, Signe Eineborn: "Jag vill att ni jobbar ikväll, Norrbottens big band ska spela så jag behöver servitriser".
Toppen, tänkte jag och visade intresse.
Fast det fanns ett problem.
Jag hade aldrig tagit bordsbeställningar tidigare. Ingen annan heller för den delen. Där stod vi och tryckte bakom baren i våra svarta kjolar och vita blusar.
Signe kom in "Vad gör ni här? Gå ut och ta beställningar!"
Jag fick en penna och ett block och förstod inte riktigt vad folk skulle beställa av mej? De satt ju precis brevid baren.
Jag visste vad "ett glas rött, ett glas vitt och en öl var" men allt utöver det med konjaker, snapsar, drinkar, det var rena grekiskan för mej.
Då fick jag den bästa läxan jag någon sin fått. Jag praktiserar den än idag.
Signe tog mej åt sidan och sa: "Ingela, det gör ingenting om du gör fel. ALLA gör fel ibland. Det viktiga är hur du hanterar det sedan."
Det tycker jag fungerar på alla jobb och även privat. Ingen är perfekt, men det är VIKTIGT hur vi bemöter folk när vi gjort misstag.
Där fick ni gratis visa ord från min fina gamla chef Signe.

Inga kommentarer: