torsdag 6 september 2007

En ny tv era


Från och med idag ska vi ha tv-reklam-fritt. Det betyder att min man kommer att plocka bort alla tv inställningar med reklam kanaler. Nu är det slut. Fyra kanaler kommer att överleva i vår tv tablå. Ettan, tvåan, barnkanalen och K-kanalen. Jag försökte argumentera om det i några sekunder. Jag tänkte tillbaka på program som; Desperate houswifes, Simpsons, Cityakuten, Grays Anatomy, My name is Earl. Nu är det slut med det.
Sedan tänkte jag tillbaks ännu längre bort i tiden då jag var barn. Då fanns det två kanaler. Vi hade en bullig tv med trä sidor. Runda knappar i räfflad metall som stod ut en cm, och stannade inne om man tryckte på den. Klongk! Ett tag hade vi en tv, vars bild började rulla ibland. Då kunde man ta fram den stora oranga gummiklubban (som låg uppe på tv:n) och slå med, lagom hårt naturligtvis, rakt på rutan. Då slutade bilden rulla i bästa fall. Och varje gång en långtradare eller motorcykel körde förbi försvann bilden och det blev grått brus i några sekunder. Vilka trevliga gamla minnen. För att inte tala om den superkänsliga volymknappen, en hundradels mm upp och det blev superhögt eller en halv mm längre ner och det blev tyst. Min man däremot har konstiga tv minnen. Tv apparater med svart vit bild, med mynt inkast på sidan. Grön dessutom. Fantastiskt! Jag önskar jag var med då.
Hur som helst kommer jag att missa den nya serien som började på fyran igår, "Heroes". Synd, den verkade ganska bra. Men om allt går bra kommer den här tv ändringen göra gott för min karriär och min läxläsning.

2 kommentarer:

Jorgen sa...

Haha! Den bilden - Priceless!!! Optimala fotoförhållanden. Och ja, de där TV-minnena finns kvar i tryggt(?) förvar i min hjärna.

Ingela sa...

Jag tyckte också bilden blev bra. Trevligt med kommentarer. Tack! Jag ska kanske sprida ut visitkorten snart. Kanske ska jag lägga flyers på fik? Vill du göra några?