söndag 23 december 2007

Julskinka


Kameran är fixad! Se och beskåda hur flitig jag kan vara innan julafton. Vi skulle griljera skinkan och upptäckte att vi inte hade nog mycket ströbröd. Vi hade druckit starkvinsglögg och kunde inte ta bilen till ica. Då har ju jag ett närmare Ica istället. Det är mina grannar. Testade först grannarna jag lämnat tillbaka tidigare mat lån.
-Har ni ströbröd?
-Ska ni griljera skinkan?
-Ja, just det och vi har drukit glögg och kan inte köra
-Tyvärr, vi har inte heller något ströbröd, vi testade med havregryn istället, kör det i mixen.
Typiskt, tänkte jag vad är oddsen?. Testar granne nr 2 som jag inte lämnat tillbaka mjölk, toapapper och annat jag är skyldig.
-Hej, ursäkta har ni ströbröd?
-Nej, tyvärr! Vi testade managryn men den blev lite blek. Prova att smula lite toast, det kanske blir bättre för våran skinka är ganska vit.
-Ja, det kanske går, sa jag och lade på.
Kollade i frysen och hittade en halv baguette längst in den kan vara två år gammal men läget är akut. Det var bara att börja riva. Har kollat efter hundra recept på griljerad skinka och jag tror det finns lika många recept som människor. Har äntligen fått in den i ugnen och hoppas på det bästa.
Allt duger bara den inte blir bränd.

Inga kommentarer: