måndag 17 december 2007

Dåliga ursäkter

Jag har precis upptäckt att Martina Haag har börjat blogga. Hon är gravid med sitt fjärde barn och väger nästan 100 kg. Naturligtvis var det en massa irriterande reklam på bloggen. Jag gillar verkligen inte annonser, de är bara i vägen och förstör nöjet när man (jag) ska läsa. Vad jag också upptäckte på den där mamma/bäbis orienterade reklamen var att väldigt många människor har barn och KARRIÄR! Jag är redan 35 år. Borde inte jag ha en karriär snart? När kommer min tur?
Det flesta människor som har arbetat i 20 år har väl någon form av arbete. Under mina 20 år har jag jobbat upp mej till ingenting. Det känns lite underligt. Vad som är ännu underligare är att när jag jobbat några år innom ett yrke och börjar bli riktigt bra på det tappar jag lusten och tycker inte det är något spännande längre. Då vill jag göra något nytt.
Det betyder att jag aldrig kommer att ha en karriär eftersom jag byter hela tiden.
Jag lärde mej något bra i helgen. Min man citerade någon som sa: (på ett ungefär)
-Hade jag bara jobbat när jag hade inspiration skulle jag inte fått mycket gjort.
Det är precis vad jag behövde höra. Min man säger hela tiden att jag ska skriva och jag svarar att jag inte kan för jag har ingen inspiration. Detta betyder att jag måste skriva ändå. Jobbigt men nyttigt antar jag.
Eller så kan jag smita från allt och bli gravid för då har jag ju bästa grejen att skylla på.
-Jag kan inte skriva för jag är gravid. Det låter ju ganska bra. Den anledningen köper väl alla. Synd bara att det skulle vara en lögn, fast bara för mej.
Jag måste hitta på en bättre ursäkt, eller börja skriva så slipper jag ens fundera på det.

1 kommentar:

Anonym sa...

För mig tog det till 43 innan något som kan bli en karriär uppenbarade sig, så du har ett tag på dig. Skriver gör du mest varje dag såvitt jag kan se.