torsdag 27 december 2007

Dålig uppmärksamhet


I dag gjorde jag en läshörna. Den var ganska trevlig. Jag sitter numera framför en dagsljuslampa och läser. På lampans instruktioner står det att man ska för bästa effekt sitta 30 cm ifrån. Det är ganska nära. Måste se lite idiotiskt ut men det spelar ingen roll. Vem skulle titta in genom vårt fönster?
Det gick ganska bra att läsa jag hade precis satt i hårfärg i håret och väntade på att den skulle verka. Jag försvann in i bokvärlden och vaknade upp av ett jättevrål. Det var min son som hade fått ett paraply i ögat. Han skrek, grinade och vägrade öppna det. Vad gör man? Bäst att vara cool och tröstande.
"Det är inget farligt, det blir bra" hörde jag mej själv säga med en övertygande lugn röst, samtidigt som jag undrade om han blivit mer eller mindre blind. Jag satte honom i knät och tog med en barnläkarbok i handen. Där stod det att jag skulle ta honom till akuten om han vägrade öppna ögat, men så illa kan det väl inte vara tänkte jag. Hur ska det gå till jag har inget körkort och en massa färg i håret.
Men det visade sej att några av hans långa ögonfransar hade vikts in i ögat på stackarn. Jag tog en topz och sa:
"Vill du att mamma gör det här eller vill du åka till sjukhuset? Han svarade naturligtvis "mamma" och så fixade jag det snabbt och enkelt med lite våld (för att hålla hans händer borta.) Jag nuddade bara kanten på ögonlocket och alla fel böjda ögonfransar vikts ut.
När jag senare gick in i vardagsrummet såg jag att barnen hade hängt upp flera trosor, kalsonger och mjukdjur i julgranen. Det kanske inte är så bra att försvinna in i en bok när jag har barnen hemma?
Ska genast bli mer uppmärksam.

3 kommentarer:

Anders Sparring sa...

Kajsa Ingemarsson.
Det är till att ha tagit julledigt på riktigt?
Go forts.

Ingela sa...

-Go forts. själv! Ja, Kajsa Ingemarsson är som att läsa Starlet. Du, "Holger" är en jävla gubbjävel, jag ville kommentera anonymt (jag vill inte ha han här) men min man sa att sånna människor förtjänar inte uppmärksamhet.
Hälsa släkten!

Anders Sparring sa...

Du har säkert rätt, men jag kan inte låta bli att svara honom.
Ett tag var han riktigt vänligt och höll lite kompiston så där, och då teg jag ihjäl honom trodde jag. Men nu är han alltså tillbaka, gubbjäveln.
Jag hälsar.