torsdag 13 december 2007

Julmat

Jag har ett trevligt minne av en julafton en gång på slutet av 80-talet. På den tiden var mikrovågsugnen en ny statuspryl som var åtråvärd. Mikrovågsugnen var så ny att folk inte riktigt förstod hur den fungerade, Jag kommer ihåg att en kvinna hade testat torka sin katt i en. Det gick inget bra.
Mikron var på den tiden stor som en Tv apparat (ju större desto bättre) och surrade högt och ljudligt, jag tittade in genom luckan och fascinerades av att maten började osa och bubbla där inne.
En som visste hur mikron fungerade var min pojkväns pappa. Han hade lagat hela julbordet i mikrovågsugnen. Allt från julskinkan till gröten. Jag kommer ihåg att jag tyckte det lät lite underligt men ändå imponerandes jag av det på samma gång.
Jag har ätit en del julbord i mitt liv, även jobbat med just julbord, men ändå är det julmaten som lagades i micron det jag kommer i håg mest.
Gröten var vit och dallrade som jelly. Man kunde nog äta den med kniv och gaffel om man ville.
Det är ett väldigt trevligt jul minne, jag har nog aldrig haft en dålig jul. Inte ens de jag firade ensam i min lägenhet på 18kvm. Inte heller de jag jobbabde på. Julafton för mej är alltid mysig. Hur den än blir.

Inga kommentarer: