måndag 3 december 2007

Jag gillar december

Nedräkningen har börjat. 21 dagar kvar till julafton. Jag gillar det. Det är tillräckligt med tid till att köpa julklappar och kanske jag hinner jobba lite mer innan ledigheten. Min man och jag diskuterade vilken månad som är sämst på året. Jag vet inte vilken det är. Kanske januari eller februari?
Han sa att det var november, men det kan ju inte stämma. Jag fyller år i november så jag gillar ju den. Januari är ju lite av hoppets månad också. Det är ju då ett nytt år börjat och allt ska bli så bra och annorlunda. Alla nyårslöften håller i sej (i alla fall till en början) och spänningen över att det ska bli ett fantastiskt år finns kvar.
Februari däremot, då har man tappat hoppet om att det nya året kommer att bli bra. Nyårslöfterna är brutna och det är fortfarande mörkt och kallt ute. Det är då man inser att detta år kommer vara likadant som det förra. Det kommer inga nya arbetsöppningar och trisslotterna är fortfarande bara nitlotter. Nej, jag vet inte vilken månad som är värst. Alla har väl sina för- och nackdelar.
Men än så länge är det underbara december och jag ska börja baka saffransbullar och pepparkakor, ännu en fördel med denna mysiga månad.

Inga kommentarer: