fredag 8 februari 2008

Sex ord

Det var en tävling i DN här om dagen. Jag läste det inte själv, men min man läste högt vid frukostbordet. Det var om en novelltävling. Jag kommer inte ihåg vad den heter, kanske sex-novell eller något sådant. Novellen fick bara innehålla sex ord. Ernst Hemmingway hade skrivit en: Säljes; barnskor. Aldrig använda.
Tydligen kommer jag inte ihåg den rätt då det inte är sex ord eller om det har med översättningen att göra. Det var det bästa han skrivit, enligt honom. Och jag måste säga att det är fantastiskt. Det går att fantisera ihop hur många historier som helst med den informationen. Att det kan bli en hel novell av det...
Jag vill också vara med i den där tävlingen. Jag kan inte sluta tänka på den. Sex ord. Det förföljer mej dag som natt.
Ska det vara en replik? Långa eller korta ord? Jag blir tokig...Nu ska jag åka till myrorna och gräva bland folks bortvalda livsdelar.
Kanske det ger mej inspiration.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fler sexordsmemoarer. Riktigt skön idé...

http://www.amazon.com/Not-Quite-What-Was-Planning/dp/0061374059