fredag 8 februari 2008

Samtal med min bror

Jag har fått information på universitetet att de som läser litteraturvetenskap ofta talar om bibeln. Inte som en religiös bok utan som en litterär bok. Då den först är muntligt berättad i många år, gör att den är väldigt bra uppbyggd för annars skulle inte folk komma ihåg berättelserna. Samma sak med Oddysséen. Nu undrar jag om jag faktiskt ska ta och läsa den i rent berättande-uppbyggande syfte. Problemet är att jag inte äger någon bibel och jag har ingen lust att köpa en så jag frågade min bror.
-Har du någon bibel? jag tror jag slängt min.
Efter en stunds tystnad säger han:
-Nej, jag tror jag också slängt min.
Av någon anledning låter det lite hårt att slänga bort sin bibel. Man slänger ju inte bara en bok utan kanske något annat också.

Jag bläddrade i en bibel för några veckor sedan bara för att kolla hur det verkade vara. Jag tyckte inte alls den verkar särskilt bra skriven. Kanske barnens bibel är bättre?

2 kommentarer:

kyrksyster sa...

När jag började läsa teologi rekommenderades de som ingen bibelkunskap hade att läsa Barnens bibel. Det finns flera olika, en del bättre andra sämre. Men visst de ger en överblick över berättelserna.

Men de litterära preferenserna måste man nog leta efter i orginalet. Det finns en ny översättning från 2000... men äldre litteratur hänvisar ofta till äldre översättningar...

Men försök inte läsa från pärm till pärm... välj berättelser, nåt evangelium, Psaltaren... Höga Visan... Esther, Rut...

Ingela sa...

Vad roligt att få tips av någon som verkar insatt. Tack så mycket, jag uppskattar det verkligen. Ska genast kolla upp det.