måndag 20 augusti 2007

Första skoldagen

Idag fick jag stressa upp och klä på mej, röra ihop en nutrilett, koka gröt till barnen, fixa te vatten, sminka mej, stressa iväg på cykeln för att hinna till skolan 8.20.
Klockan 8.19 svichar jag förbi busshållplatsen brevid skolan. Framme. Av med hjälmen, låsa cykeln, springa upp och ner i trapperna för att möta ett tomt klass rum och två lärare som tisslar och tasslar med varanndra.
"Har jag kommit fel?" frågar jag. "Nej men Ingela (hur kan hon komma ihåg mitt namn?) har du inte tagit fel på dagen nu? frågar en av lärarna. "Nej, på inskrivningen sa dom att jag börjar nu på måndag kl 8.20" svarar jag. "Nej, 9.30 är det samling i aulan, men det är ju snart" svarar hon.
Jaha, plötsligt har jag massor med tid. Helt värdelöst att skolorna ska börja så tidigt. Ingenting är öppet nu. Jag cyklade ner till tågststionen där ett ica hade öppnat. En menlös tidning får jag völ kosta på mej. Jag köpte en expressen. Sexpressen och Analbladet som min man brukar säga. Vi har ju bojkottat dessa skräp tidningar i flera år nu. Till min förvåning var det inget sex i den. Inte ens en bröstvårta. Eller det kanske det var, vad vet jag, jag läste den inte så noga.
Efter en standard presentation av skolan och en liten rundvandring fick vi en macka. Sedan var det visst en föreläsning om hur man kan studera (?) Jag gick inte på den, den skulle hålla på i tre timmar och det kändes lite mastigt. Så nu har jag skolkat från min först skoldag. Känns lite konstigt. Men imorgon börjar det. Igen.

Inga kommentarer: