söndag 30 december 2007

Glöggg igen!


Jag hittade två flaskor starkvinsglögg i ett skåp. Bäst att dricka upp dom nu, så jag slipper göra det senare. Glögg är ganska äckligt om när man inte har julstämningen runt omkring sej. Det är bara sött och sliskigt på ett ofräscht sätt. Men det gör inget, den gick ner ändå...
Nu sitter jag och sköljer munnen med guiness (den enda goda ölen)
När jag och min man tidigare satt och smuttade på glöggen kom vår son in i köket och ville rita. Rita på oss. Tatuera lite. Normalt säger vi: "Du får inte rita på dej, bara vuxna får göra det" men efter lite glögg var det hela bara gulligt. Alla ville vi ha tatueringar av honom på oss. Även vår dotter. Hon ville bland annat ha en sol på foten, vilket hon fick. Hon var lycklig och vår son stolt över vad han gjort. Så ber hon om ännu en sol på andra foten. Han satte glatt igång med pennan, men så kommer det ett jättetjut från henne:
-Nej, inte så! Jag vill inte ha den, jag vill inte den ska se ut så där... Buuuuhuuuhuuu!
Min son tittade förskräckt upp på henne.
-Det är ingen fara, hon är bara trött och sjuk, den är jättefin, sa jag.
Sedan grät hon otröstlig resten av kvällen. jag ville naturligvis fota av den, (den var väldigt charmig,) men det visade sej vara en omöjlighet. Nu får jag sitta inne på hennes rum när hon ska sova då hon annars bara gråter, men det är ok. Jag har snart läst ut en bok av Kajsa Ingermansson ("Lyckans hjul") och den är faktiskt ganska dålig. Det handlar om tre kvinnor i totalt olika åldrar som har någon osannolik relation med varandra. Den ena karaktären "Ellinor" är ganska blek. Allt hon gör i boken är att vara stressad och svettas. Hon verkar svettas överallt, vad hon än gör svettas hon, även över små saker som promenader och shopping. Annars har hon ingen större personlighet, det är väl svettet som gör hennes karaktär. Hade jag inte gått på universitetet (skapande svenska) kanske jag inte lagt märke till att boken är dålig, kanske jag tyckt den varit bra om jag inte visste bättre?!
Skit i det, Jag borde läsa ut den nu...Vem vet? med lite glögg i kroppen kanske den är bättre?

Tre ord

I morgon är det nyårsafton och kanske jag ska försöka summera detta år ändå på något sett. Nu när jag tänker efter kommer jag inte på någonting som hänt detta år. Inget speciellt. Eller? Jag kommer ärligt talat knappt ihåg de senaste dagarna.
Jo, jag har börjat blogga och gå i skolan, det är den största grejen för mej i år. Jag härmar DN och skriver tre ord som sammanfattar året som varit.(för mej privat)

-Skola
-Blogg
-Stress

Nästa år kan jag redan sammanfatta så här:

-Året jag blir rik
-Året jag motionerar regelbundet
-Året då jag...hmmm...jag vet inte. Men någon spänning ska det väl vara också så jag kan ju inte avslöja allt. (ärligt talat, jag kom inte på något.)

Snart...

Efter ännu en natt medsjuka barn (feber) vaknade jag för tredje morgonen på raken med huvudvärk. Men det gjorde ingenting. För jag har DN i brevlådan varje morgon och idag tog jag mej faktiskt tid att läsa den. Den är jättebra.
Har suttit och gjort menyn till nyårsafton och är väldigt nöjd med resultatet. Vi har bjudit över våra grannar. Deras minsta dotter tål inte mjölk så jag har fått klura lite på desserten. Men nu är jag nöjd och supersugen på att börja.
För oss är nyår början på ett NYTT år så idag har vi vår julgransplundring. Det snart dammiga pepparkakshuset ska bort och våran överpyntade plastgran. Allt ska bort!
Det tycker jag är ganska skönt. Focusera på det nya istället.
För mej går alltid nyår i mörkblått och silver så att det röda måsta bort. Jag ser fram emot att duka nyårssupén med massor av silver på bordet. Snart börjar mitt nya år...

lördag 29 december 2007

Bra tattoo dag


Allting verkar ordna sej. Idag konsulterade jag en kund och det visade sej att hon var frisör. Vilken lycka! Jag har så länge jag levt, har jag velat lära känna en frisör. Jag kommer att starta året med en ny image, en detox och laddade batterier. Det känns väldigt bra och hoppfullt.
Tatuerade även en snygg fjäril på foten. Det blev jag också lycklig över. Den ser lite mörk ut på bilden men den kommer att vara mer blå och ljusblå när den läkt klart.
Jag vill tatuera mera. Ska kolla med min man, kanske han vill ha mera svart?

fredag 28 december 2007

Tillfällig lycka

Min man har träningsvärk. Det tycker jag är bra, han behöver det. Det gör att hans hjärna blir överröst av dopamin och endorfiner vilket gör honom glad och det i sin tur gör mej glad. Tänk om han kunde ha träningsvärk jämt?!!! I morgon kan han nog inte gå i trappan ens.
Mina granar har ringt flera gånger nu och frågat om jag ska med och träna, och mentalt vill jag det, men nu har jag annat att göra.
Jobb! Det piggar verkligen upp att känna att jag är bra på något och att någon behöver min kunskap. I morgon ska jag tatuera en fjäril på en fot, det ser jag fram emot. Fjärilar och blommor är alltid bäst (speciellt på killar då blir dom extra tuffa.) Ska konsultera en som vill ha svalor också. Tänk att tatueringar kan göra mej lycklig igen, det hade jag aldrig trott. Även om lyckan är tillfällig, är den i alla fall där just nu.
Arbeta är fantastiskt, jag förstår mej inte på folk som vill vara arbetslösa/ledig längre tid.

Jag har sprickor i ögonen

Det var roligt att jobba idag. Jag tatuerade en väldigt trevlig tjej. Kanske det var därför det var kul? Eller för att jag är ledig och har inget att göra. Jag saknar att jobba. Jag förstår inte varför det ibland är så roligt och ibland så otroligt fruktansvärt hemskt.
Men idag var det bra.

Min man är hemma idag då vår dotter fick feber i natt och jag ska jobba. Nu är jag trött och ska läsa en bok för barnen. Jag satt och gnuggade mej i ögonen vid lunchen, då tittar min dotter mej i ögonen och säger:
-Mamma, du har sprickor i ögonen.
Det är väldigt beskrivande. Nu ska jag bara vila lite tills nästa kund kommer.

torsdag 27 december 2007

Dålig uppmärksamhet


I dag gjorde jag en läshörna. Den var ganska trevlig. Jag sitter numera framför en dagsljuslampa och läser. På lampans instruktioner står det att man ska för bästa effekt sitta 30 cm ifrån. Det är ganska nära. Måste se lite idiotiskt ut men det spelar ingen roll. Vem skulle titta in genom vårt fönster?
Det gick ganska bra att läsa jag hade precis satt i hårfärg i håret och väntade på att den skulle verka. Jag försvann in i bokvärlden och vaknade upp av ett jättevrål. Det var min son som hade fått ett paraply i ögat. Han skrek, grinade och vägrade öppna det. Vad gör man? Bäst att vara cool och tröstande.
"Det är inget farligt, det blir bra" hörde jag mej själv säga med en övertygande lugn röst, samtidigt som jag undrade om han blivit mer eller mindre blind. Jag satte honom i knät och tog med en barnläkarbok i handen. Där stod det att jag skulle ta honom till akuten om han vägrade öppna ögat, men så illa kan det väl inte vara tänkte jag. Hur ska det gå till jag har inget körkort och en massa färg i håret.
Men det visade sej att några av hans långa ögonfransar hade vikts in i ögat på stackarn. Jag tog en topz och sa:
"Vill du att mamma gör det här eller vill du åka till sjukhuset? Han svarade naturligtvis "mamma" och så fixade jag det snabbt och enkelt med lite våld (för att hålla hans händer borta.) Jag nuddade bara kanten på ögonlocket och alla fel böjda ögonfransar vikts ut.
När jag senare gick in i vardagsrummet såg jag att barnen hade hängt upp flera trosor, kalsonger och mjukdjur i julgranen. Det kanske inte är så bra att försvinna in i en bok när jag har barnen hemma?
Ska genast bli mer uppmärksam.