torsdag 8 maj 2008

Bearbetning

Jag har lånat en sagobok på dagis, den är full med prinsessor, drakar, fenixfåglar, väderkvinnor och allt möjligt mysigt som ska finnas i barnens värld. Så började jag läsa en mysig saga för barnen på kvällen. Sagan utvecklades till värsta skräckfilmen när den tröga huvudpersonen (som kanske hade samma IQ som Frankenstein) plötsligt befinner sej i Galjbacken där sju rövare hänger och dinglar (på en illutrerad bild i färg). Vår hjälte plockar ner liken då han tror de fryser och värmer dem vid sin brasa. Då råkar likens kläder börja brinna och pojken hänger tillbaka kropparna i repen.
Mina barn satt blickstilla och storögda. Det gjorde jag också... Var ska denna saga sluta? Vad mer kommer att hända? tänkte jag.
Är det här sagor för 4-7 år?
Jag vet inte, men barnen ville höra den igen idag. Kanske för att bearbeta upplevelsen från igår?
Vi har läst den igen nu.

2 kommentarer:

Anders Sparring sa...

Vad heter sagan? Got to have it!

Ingela sa...

Sagan heter "pojken som ville lära sig rysa" och är en saga ur en samlingbok vid namn "Sagans värld" där Gunilla Borén har återberättat kända sagor.

Boken är fantastisk, jag älskar den, spännande berättelser med sensmoral.
Det är en riktig sagobibel. You got to have it!