fredag 31 augusti 2007

Trött

Oj, vilken dag. Huvudet är fullt av ord och jag måste sortera in dom i hjärnan. Vill bara sova, men jag måste läsa en text tills i morgon och kolla att mina lösenord och sånna grejer fungerar. Jag har legat i fosterställning med magknip och illamående i två timmar. Det var kanske inte så bra att hålla sej från att fisa hela dagen, men vad ska jag göra? Jag hinner nog inte med att blogga så mycket i morgon. Ska vara på skolan mellan klockan 9 till 16. Go natt!

Snart är det dags

Några minuter från start. Jag är nervös och laddad. Lätt illamående. Snart ska jag få sätta foten i en värld som egentligen är hemlig för mej. Vad har jag gett mej in på? Likt den magra mannen som fått för sej att börja med sumo brottning, ska jag nu sätta mej i skolbänken för att läsa och skriva. Tänk vad förvånade mina gamla lärare skulle bli om dom fick höra det här. Nu mår jag ännu mer illa.

Go Morgon! Har sovmorgon idag. Vaknade före klockan sex, men jag stiger aldrig upp före klockan sju. Det är ju så varmt och skönt i sängen. Dags att koka ägg och fixa frulle. Första dagen på Universitetet. Spännande. Jag börjar först vid tio så jag har god tid på mej. Ska få skjuts av min man. Jag skippar nog författar looken och satsar påden grå Svennsson stilen i stället. Kanske utan smink?! Inte en tatuering ska få synas. Har förresten bytt plats för min dator. Så nu blir det sovrumsbakgrund på bilderna. Svennssonaktigt va?

torsdag 30 augusti 2007

ingen motion för mej


Idag köpte jag lagnings grejer på Clas Olsson till min cykel. Jag kom ju på att det går ju och fusk laga punkteringar med nåt skumaktigt. Imorgon var det bestämt att jag skulle cykla in till Universitetet med min vän Marika. Nu blir det inte så. Det där skummet som skulle vara inne i däcket, pös ut överallt. Jag gav upp och ska lämna in den på verkstad istället. När jag får tillbaka cykeln kommer det att regna fem veckor i sträck, men så är ju livet. Förresten, jag gick ju hem i dag. Tog en timme och jag fick skavsår först fem minuter från hemmet, det var ju bra. Ibland har även jag flyt.

Jag, min syster och Veronica

Jag, min syster Annica och min bästa kompis Verinica gick på mellanstadiet. Veronica hälsade på oss efter skolan. Det var en grå och mulen dag, en sån där dag då allt känns tråkigt. Så fick vi en idé. Vi knöt ett rep mellan våra cyklar, och den som cyklade längst fram fick trampa hårdast. Vi cyklade på bron över älven, och fortsatte vidare, tills vi kom till ett industriområde. Repet mellan oss blev rakt och spänt i uppförsbackarna, och mjukt och slappt i nerförsbacken. Efter ett tag hittade vi en soptipp, eller soptipp var det nog inte. Det var berg av gamla tidningar. Hårt ihop buntade i stora tärningar. Vi klättrade upp på pappersbergets topp och tittade ut över vyn. Här såg man långt bort. Det hade regnat dagarna innan och tidningarna hade blivit buckliga och fuktiga av all vätan. Det luktade lite konstigt. Tidningarna som låg i mitten av buntarna hade klarat sej ganska bra. Vi rev och slet i buntbandet, allt vi orkade, det gick trögt, men till slut gick det upp. Vi hade hittat en riktig skatt. Gratis tidningar, vilken guldgruva. Så såg vi den. Våra ögon spärrades upp och vi satte oss tätt, tätt intill varanndra och bara stirrade. Porr. Vi hade hittat porrtidningar. Med ivriga händer och vidöppna blickar bälddrade vi bland de fuktiga sidorna med de nakna kropparna. Kroppar i olika ställningar. Kroppsdelar i plast och gummi som man kunde beställa. "tänk att våra föräldrar har gjort det här" sa Veronica. "det ska jag aaaldrig göra" svarade jag. "han ser ut som en tjej" sa Annica och pekade på en stor mörkbrun buske. Så hörde vi ljudet av en bil. Vi tittade upp bland alla tidningar. Det var en senaps gul Merca. Vi hade blivit upptäckta. Sedan fick vi skäll. Men vi hade bästa historien på skolgården dagenefter.

onsdag 29 augusti 2007

Bästa nyheten!

Min granne Karolina ringde ikväll. Hon hade bästa nyheten. Det senaste i träning är AruorobicsKareoke. Fatta, vilken lycka! Det är jag redan beroende av, utan att ha prövat det. Toppen!

Skola


Ringde min vän Marika. Hon sa att vår kurs på universitetet börjar nu på fredag. Jag får en klump i magen. Vi ska läsa väldigt mycket böcker på den kursen. Det är väl det den går ut på. Men jag kan inte läsa så fort. På min andra skola har jag precis fått alfabetet och vi får skriva det typ 100 gånger. Jag kan alfabetet. Men det känns konstigt nu.
Jag måste klä mej seriöst författaraktigt. Glasögon (vilken tur att jag har det) en vit blus, brun kavaj, och så får jag inte skratta så mycket. Le lagom, så jag inte verkar allt för lycklig. Hoppas jag inte är äldst i klassen. "Vem är den där gamla tanten?" tänker dom andra 20 åringarna. Är inte hon för gammal för att byta yrke? Och alla andra i klassen kommer att gå författarutbildningen i Malmö sedan. Förutom jag. För jag har barn och kan inte flytta. Eller så misstar dom mej för lärare. Det hände ju när jag gick konstskolan. En tattookund till mej tittade förbi på skolan när det var öppet hus. Han frågade "Jaha, är du lärare här?" Nej, svarade jag. Jag är elev. Ja, ja, men vad är det värsta som kan hända? Det är väl att jag inte hänger med antar jag. Men jag ska göra mitt bästa.