torsdag 4 oktober 2007

Ett favorit ord

I morse när jag cyklade till skolan var det plus 2°. Jag tyckte det var kallt. Halvägs dit känner jag att mina lår är iskalla.
Det fick mej att tänka på mammelucker. Jag skulle haft det. Vart tog mammeluckorna vägen?
Finns det att köpa på Åhléns nuförtiden? Är dom utrotade? Varför uppfanns dom, och varför försvann dom?
Mammelucker, ganska bra ord ändå.

Nu är dom här


Mina föräldrar har anlänt och så fort dom kom in genom dörren känndes mitt hus extra stökigt och smutsigt.
Ändå fuskade jag och städade barnensrum också. Normalt får dom göra det själva.
Det viktigaste är "hel och ren" det har jag fått höra hela livet. Jag är inte hel och ren idag. Jag skämmas lite.
Jag måste dammsuga och jag har inget planerat för middagen, jag blir stressad av dom redan.
Undrar när dom ska åka hem?

onsdag 3 oktober 2007

Kontentan av dagen

När vi äter middag frågar jag alltid barnen efter det bästa/sämsta som hänt under dagen.
Jag får alltid väldigt bra svar på den frågan.
Om någon frågat mej om det idag skulle jag svarat så här:
"Det bästa idag var att på skolan pratade vi om dialekter, och en klasskompis sa att hon tyckte man talade rikssvenska i Umeå"
Jag svarade med uppspärrade ögon och sa: Däää määänar du väääl int´(för så låter det)
"Det sämsta var att ingen skickar sms, mail eller ringer nuförtiden"

Hemligheter

Var precis på Johan Rheborgs blogg. Fan, vad bra han är! Imorgon ska jag köpa "Hur tänker hon?" på dvd.
Jag har tidigare bett min man köpa den åt mej, och hans svar var: "När du har gått och kärat ner dej i en jävla gubbe från Stockholm får du faktiskt köpa den själv"
Som om jag vågar göra det efter han sagt så?
Men nu är han borta och då kan jag göra det i smyg... Hör du det älsklig?
I SMYG!!!!!!

Åh nej!


Jag måste städa. Mamma och pappa kommer imorgon och jag vill ju inte låta dom tro att jag lever i ett stökigt hem.
Det spelar i och för sej ingen roll om jag städar. Mamma städar ändå när hon kommer.
Varför gör föräldrar det?
Jag gillar och ha ordning omkring mej (min man tror mej inte nu) men inte FÖR mycket ordning.
Jag måste ju kunna leva och röra mej i mitt hem. Jag måste ju kunna nyttja det på ett notmalt sätt.
När jag var barn och kom hem till folk som hade SUPER STÄDAT så känns det lite obekvämt. Jag trodde jag smutsade ner deras soffa genom att bara sitta i den (det kunde ju bli en skrynklig grop eller nåt när jag reste på mej) och det kändes som om jag skulle slå sönder saker omkring mej av misstag. Nu gjorde jag ju inte det som barn (det var först när jag blev vuxen som jag började förstöra soffor av misstag)
Som barn är det roligt att kunna leka utan att vara rädd för andras föräldrar (det var man ju ändå om dom var skäggiga)
Vänta nu, vad brukar man säga om folk som har det extremt propert omkring sej?
Jo, "yttre ordning, inre kaos" det är mitt försvarstal när min man vill att jag ska städa.

Jag busade igår kväll

Nu när min man är borta så smög jag upp i sängen och slog på TV;n. Där uppe på den lilla TV;n har jag kvar alla REKLAM-KANALER. Jag började med "Desperete Housewifes" men det var inte som jag kommer ihåg det. Det var dåligt!
Jag bytte kanal till tvåan och började se på "Hjärnstorm" istället. Det var ganska bra!
Nu när min man är borta ska jag synda framför TV;n varje kväll. Jag ska bli hjärntvättad av all reklam. (mest shampo reklamen tror jag)
Jag sover inte heller ensam.
Jag sover med två barn och 40 stycken av deras största mjukdjur, det är ganska trångt.
Det bästa med nätterna är att sova med mina barn.
Det värsta med nätterna är att sova med mina barn.
Konstigt!!!

Jag vill se ut som en bäbis

Länge har jag letat och frågat hur jag ska få tag på Hennrik Shyfferts dokumentär om humor. Nu har jag fått tag på den.
En av mina nya klasskompisar råkade ha den.
Jag tycker det är väldigt spännande att få reda på varför vi har olika slags humor. Och varför har tyskarna ingen humor alls?
Svaren får jag snart.
Idag fick reda på varför man litar på vissa männoskor och varför man inte litar på andra. Här kan man tydligen bli lurad av hjärnan. Så se upp!
Människor med smala ansikten och små ögon (som jag har) litar vi inte på.
Men männisor med stora ögon och runt ansikte litar vi lättare på, för dom påminner oss om bäbisar. (Ha ha)
Nu vill jag också se ut som en bäbis.